onsdag, januari 07, 2009

Snickeri snickera

Efter att länge och väl ha letat efter en bra och snygg tvbänk att ha under tv-monstret (50''-aren) slutade det med att vi byggde en själva av Ikeaskåp. Eftersom vi har en smärre maskinpark av boxar/förstärkare/mediaspelare osv valde vi att bygga ett separat skåp som sitter lite längre bort på samma vägg. Dock ville vi göra dem lite mer speciella än bara vita, så vi bestämde oss för att lägga på en toppskiva i samma träslag som två sidobord vi har bredvid soffan.

Har sökt på olika håll för att finna detta. Det visade sig dock inte vara så simpelt som att bara åka ut till Fredells och köpa en skiva, eftersom det är teak eller möjligtvis något annat exotiskt träslag som inte fanns som stapelvara i brädgårn.

En annan - som jag själv tyckte - snilleblixt var att hitta ett begagnat matbord från typ Indiska på Blocket som jag skulle kunna såga till toppskivorna av. Men några sådana som passar har inte gått att finna, trots att jag sökt sedan i somras.

Nu har jag tröttnat på att leta och idag hade jag möte med en finsnickare som ska bygga dem åt oss. Inte av teak, som blir alldeles för dyrt, utan av ask som har samma struktur som i sidoborden och sedan ska betsas ner till samma mörka kulör som sidoborden. Det blir inte billigt, men de blir unika och exakt anpassade till skåpen. Och så känns det himla riktigt roligt och lyxigt att få beställa något eget, även om det är så enkelt och litet som två toppskivor. Ska bli kul att se dem färdiga!

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym said...

Ja och varför köpa nåt billigt som du inte blir nöjd med och sedan tvingas köpa nya igen, nej bättre att satsa från början. Själv har jag planer på att bygga in en bokhylla i en väggnisch som jag har. Har ännu inte bestämt mig för om jag gör det själv eller lejar bort det. Vi får väl se.

torsdag, januari 08, 2009  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Eftersom jag själv går i förvaringstankar till samma saker, och inte lyckas finna något passande, så vore det väldigt roligt att få se en bild på detta!

Tack förresten för en bra blogg!

// s u s a n n e

fredag, januari 09, 2009  
Blogger Finna said...

Åh va lyxigt - ser fram emot att få se resultatet sen!! KRAM!!

lördag, januari 10, 2009  
Blogger LaBello said...

Lovar bildbevis när de är klara! :-)

lördag, januari 17, 2009  

Skicka en kommentar

<< Home