torsdag, december 18, 2008

View Master

Har kommit på att jag vill ge sonen en julklapp till (eg har jag ju köpt alla klappar sedan länge) - en View Master. Ni vet, en sån där plastkikare med bildskiva som man snurrar fram tredimensionella bilder i. Själv får jag ett nostalgiskt sug i magen när jag tänker tillbaka på den som jag hade som barn. Det var prinsessor ur Disneys sagovärld: Snövit, Törnrosa och Askungen. Kunde titta i timmar på de detaljerade bilderna. Hade även en med vilda djur. 3D-effekten gjorde lejonet riktigt läskigt!

Manicken finns även idag, men numera är den upphottad i designen. Tyvärr har funktionaliteten också förändrats, så istället för att klicka ner knappen på sidan ska den nu dras framåt. Detta samtidigt som själva kikaren ska hållas mot ansiktet, alltså två motstående riktningar. Faktiskt lite trickigt, och man måste nog vara lite större än 3,5 för att få till det där.

Letar därför vidare efter en av gammal god skola. Kanske på Blocket?

I mitt sökande har jag snubblat över den här hemsidan. Tänk att man kan samla på precis allt! Och om någon vet var i Stockholm man kan köpa en klassisk View Master - maila mig!

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym said...

Jag kan liksom minnas doften av min röda Wiew Master (jag visste faktiskt inte att de heter så!)

Mina bildserier var 1) från Disneyland 2) någonting med en stor flodångare på Mississippi-floden.

Undrar om den finns kvar i skåpet hos mamma? Nu vet jag vad jag ska göra i jul :D

fredag, december 19, 2008  
Blogger Finna said...

Men åh, dom där var ju underbara!! Hoppas att du hittar nån bra till sonen!! Julkram tillbaka från en annan brunett. :D

måndag, december 22, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home