onsdag, december 17, 2008

Taktlöst

Har varit på Friskis ikväll. Själva passet hade varit ok, om det inte varit för att ledaren hade noll taktkänsla. Jag stör mig ofantligt på när man inte startar rörelsen på 1:an i takten. Det tycker jag är en självklarhet, liksom att byta övning på jämnt taktslag (4 eller 8) alt. på ett naturligt ställe i låten, typ mellan vers och refräng. Värst av allt när personen i fråga är helt ur både takt och tempo och liksom jobbar MOT musiken. Då får jag spatt.

Vid dessa tillfällen blir jag en gympahitler som ställer mig i ett hörn och gör övningen i min (läs rätt) takt - tvärtemot övriga gruppen som ju gör som ledaren gör.

Fram för audition för alla Friskisledare, så att de åtminstone kan hålla takten. För övrigt gör ni ett bra jobb. Tack för ordet.

5 Kommentarer:

Blogger Atomflickan said...

Hej! Är nog första gången jag kommenterar hos dig, men jag läser ibland. Är själv ledar på Friskis och kan bara hålla med. Det som är skrämmande är att vi faktiskt måste gå på audition. I vår förening är det först ett takttest som ska avklaras innan man får gå vidare. Så att vissa är ledare är ett under...

torsdag, december 18, 2008  
Blogger LaBello said...

Där ser man, då slog jag in en öppen dörr. Skönt att du inte tog illa upp utan förstår min synpunkt.

torsdag, december 18, 2008  
Anonymous Anonym said...

Hej sköna LaBello!

Vet inte vilken förening Atomflickan leder i men i Stockholmsföreningen har vi uttagning i två steg, först en gallring och sedan en final. Däri ingår takttest, man får visa att man kan och vågar stå i mitten, plus styrketest och intervju. Ganska hårt alltså.

Dessvärre kan det ändå råka bli så som du beskriver. Då har vi tack och lov uppföljning en gång per år, då vi får feed-back på pass och ledarskap.

Men varmt välkommen på mitt pass om du har lust! Jag kör nästa gång på lördag kl. 12 Hornstull. Så hoppas jag att jag kan hålla takten...

Annars - god jul!

fredag, december 19, 2008  
Blogger Finna said...

Irriterar mig oxå otroligt på det - kan inte rå för det! Kan vara riktigt irriterad om jag kommer hem från ett aerobicspass lett av en taktlös ledare, men sambon förstår inte problemet. Har råkat ut för många ledare på Friskis genom åren som oxå hade svårt att hålla takten - konstigt när de har både takttest och uppföljning. KRAM!!

måndag, december 22, 2008  
Blogger LaBello said...

Loveina: tack för info. Missade tyvärr ditt pass - hoppas på ny chans nästa år. Kram och God Jul!

tisdag, december 23, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home