måndag, september 15, 2008

Substitut

GI-resan stävar tryggt fortsatt framåt. Är nu inne på femte veckan och det går över förväntan. Hittills inga större missöden (bortsett från förra helgen då maken överraskade med en helg i Grythyttan på bröllopsdagen, men då GICK det ju helt enkelt inte att vara principfast).

Receptboken jag följer gör det hela lättare, och även om det innebär en jäkla massa handlande, skalande, hackande och grejande i köket så är det faktiskt rätt kul. Man får stifta bekantskap med en massa roliga råvaror (parma- och mozarellafylld portabellosvamp) men även rätt så onödiga bekantskaper (pajdeg på sojamjöl). En del rätter har varit så sagolikt goda att de kvalat rätt in på mattoppen. Exempelvis squashgratängen med sitt creme fraische-fetaost-valnötstäcke. Eller salladen med stekt halloumi och hallonvinägrett.

Jobbigast var frukosten de första två veckorna som i princip bara bestod av ägg. Efter att ha testat igenom kokt, stekt, omelett och äggröra - jag började för tusan nästan rugga - har vi nu växlat över till fil med egen müsli på morgonen. Snabbare och ffa enklare att få ner.

Ett påtagligt bevis för att något ändrats i hushållets kosthållning är hur mycket mindre mjölk jag bär hemfrån ICA. Tidigare drack både maken och jag minst en latte var om dagen - i de stora IKEA-glasen. Nu blir det i snitt en liter i veckan, vilket täcker lillens konsumtion och mina droppar i teet på morgonen. Läste nånstans att man kan gå ner typ 7 kg på ett år av att sluta med caffe latte. Nåt ligger det väl i det.

Vågen visar minus 4 kg. Det gick snabbt i början, nu har det planat ut. Men så är ju GI-metoden "ingen bantingskur utan en livsstil" som det står i alla skrifter. Jaja, mitt mål är iaf att ytterligare fyra ska bort. Får ser hur lång tid det tar. Och hur länge man orkar bära hem alla lass med nötter och grönsaker.

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym said...

Vilken viljestyrka du har. Jag håller också på och försöker, om än på mindre vetenskaplig väg.

torsdag, september 18, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home