onsdag, september 10, 2008

Schlagerprinsessans tre minuter i rampljuset

I två dagar har jag varit med jobbet på "Kick in" för att sparka igång hösten och dessutom få en nystart efter en tids turbulens iom omorganisation och nytt arbetssätt. Förutom massa prat från vd:ar och höga vederbörande (och en fantastisk inspirerande extern talare som hette Anders Lundin - nej, inte Allsång på Skansen-Anders) och så givetvis en trevlig middag på kvällen.

Kvällen började med ståuppkomikern Hasse Brontén som var riktigt rolig. Sedan kom Sound of Sweden - tre sångare som tidigare körat i schlagerfestivalen. Temat var därmed satt: schlager!! Jippi, tyckte LaBello och diggade längst framme vid scenen från första tonen. Efter två suveräna set kallades kvällens gästartist in: Magnus Bäcklund från Fame. Ännu mer euforisk allsång.

Han sjöng två set, ett med schlager och ett med Tina Turner-låtar (han har bra rockpipa, killen).

Inför sista låten hör jag så någon - jo det är Magnus röst - säga:

- Jag har hört att det finns en tjej som heter LaBello här ute. Kan du komma upp på scenen?

Hjälp, vad nu? Bara att pallra sig upp på scenen framför 250 kollegors skanderande "LaBello, LaBello"...

MB: Jag har hört att du gillar schlager, stämmer det?

LB: Hrmmm, jo....

MB: Jag har ju varit med och vunnit Melodifestivalen, med en duettpartner som heter Jessica Andersson. Hon kunde inte komma ikväll, men jag tänkte att du kanske skulle kunna ställa upp istället för henne. Du kan väl texten?

LB: Ja, alltså, jag vet inte....

MB: Det börja så här: ooooo, aaaaa. Sedan kör vi. Är du med?

LB: (överlade med mig själv i ungefär en bråkdels sekund) För 17!

Så drog vi av "Give me your love", komplett med stämmor och steg. Jag satte väl texten hyggligt, sjöng inte allt för falskt hela tiden och belönades med såväl stående ovationer från kollegorna som ett erkännande ("Grymt tjejen") från Bäcklund himself.

Efteråt fick jag reda på att det var vår chefsassistent som kuppat in mig på scenen, mot artisternas önskan ("det blir oftast pajjigt när de inte kan texten och inte kan sjunga rent etc"). Hon stod på sig och sade att La Bello SKA upp på scenen. Hon KAN texten. Det blev tummen upp :-)

Min nya kompis. Bild härifrån.

5 Kommentarer:

Anonymous Anonym said...

Vad kul!
Du var säkert jätteduktig!

onsdag, september 10, 2008  
Anonymous Anonym said...

Ha ha vad cool du är! :-)

onsdag, september 10, 2008  
Anonymous Anonym said...

Du är så sjukt bra! Det är så coolt att stå bakom en sån som dig varje tisdag :D

torsdag, september 11, 2008  
Anonymous Anonym said...

Shit vad jag är impad! Undrar om jag verkligen hade kunnat texten just där och då, verkligen INTE säkert. Du är så världsbäst! Finns detta underverk inte på Youtube? Kram

fredag, september 12, 2008  
Anonymous Anonym said...

men wow! coolt!

fredag, september 12, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home