måndag, mars 26, 2007

Ett steg närmare ordning

Helgen ägnades åt att frekventera soptippen. All byggbråte från renoveringen som hamnat på gården sorterades nu och kördes till tippen i ett antal vändor. Brännbart för sig, trä och gips, glas, keramik (klinkers) och kemikalier. Efter lördagens turer är jag hemtam med vad som ska slängas var. Med fara livet har man ilat i bullret mellan containrarna för att hitta rätt kärl. Jösses vilken miljö de har, sopgubbarna som jobbar på återvinningsstationen. Jag hoppas de har bra betalt!

En annan tanke som slår mig när jag sitter där i bilen och köar för att få bli av med mitt junk är vilket otroligt konsumtionssamhälle vi lever i. Bil efter bil, kärra efter kärra som dumpar grejer, en del ser man inte ens att det är fel på. Själv är jag lika dan. Nytt är bra, gammalt är dåligt. Bort, vill ha bättre. När man egentligen borde tänka på växthuseffekten, globala uppvärmingen och efterkommande generationer.

F.ö. så har jag fått upp Edens Lustgård. Efter några bedrövelser (fel fingerkrokar, felmåttad fåll - *sprättasprätta* - och krånglande symaskin) hänger den där och pryder sin plats invid altandörren. Fint! Tänk vad lite textil kan göra för hemtrevnaden. Idag tar jag en tur jag till Åhléns på lunchen och köper mer tyg. Det blir samma i vardagsrummet. Enkelt och enhetligt.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym said...

Var oxå till återvinningsstationen i helgen och tänkte samma som du.
En hel släpkärra fylld med grejer, fast det mesta var löv, grenar, stockar och sånt denna gång.

KRAM och lycka till med fortsättningen! Inte så mycket kvar nu va?

måndag, mars 26, 2007  
Blogger Agata said...

Duktigt jobbat!
Överflödstanken drabbar mig ofta. Det bästa man kan göra är att skicka hela saker till återbruksställen som Myrorna eller Erikshjälpen. Då kommer det till nytta en andra gång. Att bara slänga hela och fungerande saker är helt galet. Men jag förmodar att ni bara slängde byggbråte.

måndag, mars 26, 2007  
Anonymous Anonym said...

Hur vore det med lite foton som illustration...? *ivrigt nyfiken*

måndag, mars 26, 2007  
Blogger LaBello said...

Finna, Agata: jo den här gången var det bara byggskräp. Men i containrarna var det fullt med både möbler, teveapparater, kläder etc etc Myrorna hade haft bättre nytta av många av de grejerna. Det är verkligen en slit-å-släng-ålder vi lever i.

Polly: foton... jorå, nångång kommer det! Men datorn där vi laddar in bilderna är undanställd och jag kan/orkar inte fixa det på den här datorn. Men snart är det påsk och då ska allt sånt på plats. Den som väntar... :-)

onsdag, mars 28, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home