lördag, mars 25, 2006

Okvädningsord

På väg till tunnelbanan igår gick jag förbi en lång kö av människor som stod och väntade på bussen. Mitt i kön står en kvinna och skriker ut okvädningsord till sina medmänniskor. "Du är det fulaste jag sett, du är så ful att jag pissar på mig, fy f-n vad illa jag mår" etc etc. Ingen rör en fena.

Jag har sett kvinnan förut, åkt på samma buss en gång. Hon gastade då också. Den gången var det en man som blev så provocerad att han bad henne att vara tyst. Med följden att hon hoppade på honom och fortsatte hela vägen till ändhållplatsen.

Jag gissar att kvinnan lider av en tvängsmässig störning typ Tourettes. Kanske vill hon inte alls förnedra folk omkring sig, men kan bara inte låta bli.

Tänk att vara den kvinnans syster eller mamma.

Nu är man bara en människa som passerar, reagerar och går vidare.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home