tisdag, april 15, 2008

DN eller inte DN, det är frågan

Jag prenumererar på DN. Det har jag gjort sedan jag blev ekonomiskt självförsörjande och det är jag nöjd med. Det ger mig en känsla av att hänga med och av att vara en Medveten Samhällsmedborgare. Att vara utan morgontidning skulle helt enkelt vara ett fattigdomsbevis, inte så mycket ekonomiskt som intellektuellt .

Nu är det bara det att jag inte hinner läsa den så ofta och framför allt inte så noga som jag skulle vilja. Många eftermiddagar kommer jag hem och upptäcker tidningen på köksbordet bredvid frukostthekoppen med ledarsidan uppslagen - längre än så kom jag inte den här morgonen (heller). På helgerna är det som regel något bättre. Men många turer till pappersinsamlingen blir det.

Det känns inte helbra. Inte för miljön. Och inte för det intellektuella kapitalet heller för den delen.

Men att läsa en morgontidning på kvällen går ju bara inte.

Gå upp en halvtimme tidigare varje morgon? Går febort.

Ta med tidningen till jobbet? Nej, där finns ju ingen tid över att läsa (jisses).

Åka kommunalt istället för att ta bilen till jobbet och läsa på bussen? Tja, kanske. Men det straffar sig när jag ska skynda mig hem och hämta på dagis.

Man kanske kan spara alla olästa tidingar och sedan göra en jättestor skulptur i papier maché (stavning?). Det skulle nog sonen tycka var kul...

Äsch. Jag får väl fortsätta att bära mina kassar till pappersinsamlingen och hoppas att det kommer en tid då det åter finns utrymme för DN i mitt liv.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym said...

Jag har också haft DN i många, många år. Men sedan fick jag barn. Hinner inte ens läsa lokaltidningarna här i stan. Numera har vi DN bara på söndagarna. En helig stund :).

onsdag, april 16, 2008  
Anonymous Anonym said...

Jag är intellektuellt förtappad varannan vecka. Sen susar jag till pojkvännen och intellektuelliserar mig via SvD varannan vecka. Billigt och bra. (Och däremellan läser jag kvällstidningarna på nätet, haha.)

onsdag, april 16, 2008  
Anonymous Anonym said...

Jag brukar alltid tjafsa med Göteborgs-Posten att de borde ha helg- eller söndagsprenumerationer, som DN har, av pecis samma anlednings som du... Varför atsar du inte på det, ett tag framöver. Det skulle jag gjort om det fanns här!

onsdag, april 16, 2008  
Blogger Hon som gick said...

Helgprenumeration is the grej -som Schyffert skulle sagt :-)
Både DN och SvD har - SvD har dessutom tillgång till deras papperstidning i pdf på nätet för prenumeranter.

/Lena

torsdag, april 17, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home