måndag, januari 07, 2008

Snart brinner det


Ända sedan vi köpte huset har vi sagt att det skulle vara mysigt med en braskamin. Efter att ha scannat marknaden bestämde vi oss i höstas för en Jötul. Anledningen till att vi valde denna är att den är nätt och stilren (det är inte alla modeller som är snygga, tro mig - det finns veritabla täljstensmonster där ute) samt har mycket glas åt tre håll. Man vill ju kunna se lågorna maximalt, oavsett om man sitter i soffan eller vid matplatsen.

När vi bokade den i november hade vi tänkt oss leverans innan jul. Det hade visst alla andra också. Men på onsdag kommer den! Och i kväll började maken förbereda genom att såga upp ett hål i innertaket. Rätt läbbigt faktiskt. Nu sitter jag och stirrar upp i ett svart hål och fantiserar om både det ena och andra som kan komma nerkrypande *uäck*

Lägligt nog fick vi både ved och eldtänger i julklapp. Det jag saknar är en vedkorg att förvara klabbarna i. Har sett en från Tadé som är gjord av återvunna bildäck som både är snygg och miljövänlig.

För övrigt går vi i matt-tankar. Maken vill ha en rya, men jag tvekar. Dels tycker jag att det är för mycket trend och att den kommer att kännas SÅ ute om några år, dels får jag för mig att den kommer att vara allergiframkallande och att det ska fastna allsköns jox i den (företrädesvis emanerade från den flyhänte 2,5-åringen). Själv funderar jag över om man vid 35-års ålder är mogen för en klassisk Perser-matta? Det är väl tidlöst? Eller är det bara småborgerligt och pretentiöst? Hursomhelstså tror jag att vi kommer att bli tvungna att köpa hem ett par stycken på öppet köp för att se hur det blir när de kommer på plats, för jag kan faktiskt inte visualisera de olika typerna i kombination med vårt möblemang. Så långt sträcker sig inte min inlevelseförmåga.

8 Kommentarer:

Anonymous Anonym said...

spisen är ju helt fabolous! jag kommer och inviger den!

rya är också fint, men jag tänker på hur mkt kaksmulor som skulle gömmas här hemma...

måndag, januari 07, 2008  
Blogger LaBello said...

Recidiv: ja gör det och ta med dig kakmonstret!

måndag, januari 07, 2008  
Anonymous Anonym said...

Oj vilken snygg kamin!! Hoppas få se bildbevis när den är på plats sen.

Vill oxå investera i en ny matta till soffbordet, och ev en till matgruppen. Du kanske har rätt, med smuliga barn och katter kanske det inte är helt optimalt med en rya... Men det är snyggt!

Fick du mitt mail förresten?

KRAM!!

tisdag, januari 08, 2008  
Anonymous Anonym said...

Vilken fin braskamin! Det är superskönt att kunna tända en brasa, vi har en braskamin på landet och jag önskar verkligen att vi hade en hemma i stan också. I nästa boende kanske? :-)

tisdag, januari 08, 2008  
Anonymous Anonym said...

En braskamin hade varit ofantligt skönt att ha. Särskilt som jag är så frusen. En sådan vedkorg finns hemma hos ett par vänner (där sambon är F1-freak) och den är snygg!

tisdag, januari 08, 2008  
Anonymous Anonym said...

Brinner det nu?

onsdag, januari 09, 2008  
Anonymous Anonym said...

Har en perser under vårt soffbord och känner mig inte så värst pretto. Men, så är det arvegods också. En tibetmatta kan ju vara en gyllene medelväg

/Marie

fredag, januari 11, 2008  
Blogger LaBello said...

Tack för kommentarer och mattips. Ännu inget beslut...

K: ja, det har brunnit, fast i lönndom eftersom det inte är tillåtet innan sotar'n varit och besiktigat. Men vi bara provade liiiite. :-D

måndag, januari 14, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home