söndag, februari 19, 2006

Snyggt men inte praktiskt

Vi fick påslakan i julklapp av sambons jobb. Jättefina smalrandiga i blått/vitt i lyxig kvalitet från Newport. Att bädda med dessa är något alldeles extra. Av flera skäl. Det krävs nämligen ett jäkla pillerill för att få in täckena i lakanen, ety det finns inga öglor vid huvudändan. Ni vet, sådana som gör att man kan få täcket ända ut i kanten. Nu får man lirka och dra och sträcka och skaka och på kuppen får man mjölksyra i armarna och lätt yrsel.

Att man ens får tillverka sådana påslakan nuförtiden??? Vad säger konsumentombudsmannen?

Nåja. Snygga och sköna är de, så jag fortsätter väl att pillerilla.

5 Kommentarer:

Anonymous Anonym said...

Har också haft påslakan konstruerade på samma dumma sätt. Men jag har kommit på ett bra sätt att få in täckena ganska lätt.

Vänd påslakanet ut och in så avigan är utåt.
Stick in händerna i påslakanet, en hand i varje hörn där öppningarna skulle varit. Grabba tag i täckets hörnen. Håll hårt och skaka ner påslakanet så det vränger sig till rätt sida ut. Nu med täcket i. Lättas iofs om man är två personer. För då kan en dra ner påslakanet när man nyper fast ändarna.

Fattade du något :) hehehe - inte lätt att beskriva.

söndag, februari 19, 2006  
Blogger Polly said...

Såna lakan har jag med. Och morrar gör jag varje gång. Det måste varit en man som konstruerat dem!

söndag, februari 19, 2006  
Anonymous Anonym said...

Vad gör man inte för det estetiska ;)

söndag, februari 19, 2006  
Blogger LaBello said...

Annica: bra tips!

Polly: haha, ja det är bergis en karl som ligger bakom den konstruktionen! Samma en som designade toastolarna - jag hatar "foten" och dammet som samlas i den helt omotiverade inbuktningen och som liksom bara flyttar runt när jag försöker torka.

Bea, eller hur? ;-)

söndag, februari 19, 2006  
Blogger Agata said...

Konsumentombudsmannen säger: Sprätta hål och sy runt kanten. Praktiskt och bra.

Hade också påslakan som var skapta så där, men dessutom med hålet på sidan!! Fullständigt obäddbara! De blev matttrasor, vill jag minnas.

måndag, februari 20, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home