tisdag, februari 21, 2006

Music music music

Jag lyssnar och funderar över vad vi ska ha som ingångs- respektive utgångsmusik i kyrkan. Först var jag bombsäker på att jag ville ha temat ur Änglagård. Letade med ljus och lykta och hittade till slut två versioner av Sommarhymn, som den heter. Men ingen av dem föll dessvärre sambon på läppen, så jag får steka mina drömmar. *snyft*

Klinga mina klockor är fin, men kanske lite väl lättsam? Och inte helt enkel att gå till.

Wilhelm Petterson-Bergers Intåg i sommarhagen är en favorit, men i september handlar det snarare om Uttåg ur sommarhagen, så den går tyvärr också bort.

En annan favorit sedan många år är Triumfmarschen ur Verdis opera Aida. Kanske kan funka, om man bortser från den tragiska handlingen?

Och så har jag alltid varit svag för Drottningholmsmusiken, tycker den är både festlig och glad. Min lillebror hävdar dock att det är signaturen till en teveserie. Själv hävdar jag att stycket var poppis långt innan Hej Baberiba-gänget började med sin parodi på kungafamiljen. Så den kan nog också funka.

Bröllopsmarsch från Delsbo är jättefin, men vill jag ha folkmusiktouch på mitt bröllop? Tveksamt. Och den blivande maken har uttryckt en önskan att det ska vara "pampigt".

Man kanske skulle överraska ordenligt och ta temat ur Indiana Jones? Det är iallafall pampigt så det räcker. Eller varför inte Eurovisionens signatur? Passar ju bra för en schlagernörd.

Nej. Jag får nog fundera vidare. Det enda som jag egentligen vet är att Mendelsohn går fetbort, liksom Brudkör ur Lohengrin ("Here comes the bride"). Och det är ju alltid en början.

Men jag tar gärna emot tips! *blink blink*

7 Kommentarer:

Anonymous Anonym said...

Oh, Indiana Jones ledmotiv. Så jäkla fräckt! Det skulle jag valt om jag vore du :) Själ vär jag borgerligt vigd för 150 år sedan - nävisst 15 år sedan var det visst, så dylika problem hade jag inte. In och ut ur kommunkonotret på 20 minuter, 2 vittnen och faktiskt lite bröllopsfika hemma hos oss för en handfull vänner. Det gick bra det också :)

onsdag, februari 22, 2006  
Blogger Agata said...

Min egen plan för bröllopet (som aldrig verkar bli av. Trots allt har vi varit tillsammans i 12 år nu...) ser ut såhär:
Vi tågar/skrider/går in till en instrumental Lascia cio pianga (från den där filmen med Marika Lagercrantz och Johan Widerberg som jag aldrig kommer ihåg namnet på. Kärlek och uppror? Stolthet och fördom? Lust och fägring stor? Jaa! Så var det, tror jag.)
Framme vid altaret ska min operaskolade kamrat falla in och sjunga samma stycke.

Däremellan några låtar som vi ännu inte kunnat enas kring. (Jag kan inte enas ens med mig själv, utan byter favoriter ständigt.)
Uttåget har vi nästan varit överens om Intåg i sommarhagen, men sambon lobbar lite smått för Highway to hell. ;-)

Men som sagt - det dröjer länge tills det blir verklighet, så vi har tid på oss att fundera.

onsdag, februari 22, 2006  
Anonymous Anonym said...

Min självklara favorit är W.P-B's Intåg i sommarhagen. Så fantastiskt vacker i en kyrka!

Men eftersom den är struken så håller jag på Triumfmarchen och Indiana Jones, rejält pampigt!

onsdag, februari 22, 2006  
Blogger Superblink said...

Det närmsta vi nånsin kom en bröllopsmarsch (borgerligt vigda, stor fest i biograf efteråt) var nog The STAR WARS theme, när vi tågade in i biosalongen för att hälsa alla välkomna till festen, ho ho! Rätt pampig, den lilla slagdängan också! :D

onsdag, februari 22, 2006  
Blogger Elin said...

jag röstar ju på utgång till TopGuns instrumentala låt vad den nu heter, å så typ tio viggenplan som flyger lågt bredvid kyrkan. Alternativt tomteparaden från KalleAnkas Jul.

onsdag, februari 22, 2006  
Blogger LaBello said...

Tack för alla tips och glada tillrop. Jag låter meddela vad vi bestämmer oss för! :-)

torsdag, februari 23, 2006  
Blogger Polly said...

Starwars rockar fett!
Annars är Bach ur preludiet från Preludium & Fuga i Ess dur inte dum som ingångsmusik. Och Bröllopsdag på Troldhaugen av E. Grieg som utgångsmusik.
Det hade vi. Nu gick det ju som det gick, men det tror jag inte vi kan klandra varken Bach eller Grieg för...

fredag, februari 24, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home