fredag, januari 20, 2006

Färgkoder

Det är otroligt vilka strikta regler som styr hur man "får" klä sina barn. Kika in i vilken babybutik som helst och du kommer att se en skarp skiljelinje mellan tjej- och killavdelningen. På tjejsidan dominerar vitt, rosa och lila, på killsidan blått, orange och grönt. Likaledes varierar mönster och motiv. Blommor, fjärilar och glitter på flickornas plagg. Monster, fordon och tuffa seriefigurer på killarnas.

Jag tycker det är tråkigt. Jag vill inte att min son ska gå omkring och göra reklam för Spindelmannen, som är en skittråkig figur. Men det är svårt att värja sig.

Ta det här med färger tex. Jag tycker att rött är en snygg och pigg färg på småttingar. Och inte tycker jag att den är speciellt "tjejig". Men det är jag visst ensam om. Sonen har (hade, den är för liten nu) en röd- och vitrandig body som han var jättefin i. Men den bröt uppenbarligen konventionerna för hur en kille får vara klädd, för så många kommentarer han fått när han haft den på sig har han inte fått med något annat plagg. Kulmen nåddes när tre okända människor inom loppet av ett par timmar frågade "vad heter hon", "hur gammal är hon"?

Kanske berodde det på hans avundsvärt långa och mörka ögonfransar (vem fick han dom av, förresten??), men jag tror inte det. Till saken hör att min son, iallafall i mina ögon, har ett kill-utseende (bortsett från nämnda fransar då).

Så jag faller till föga. Nu består bodyhögen av företrädesvis blå och randiga plagg. Vilken tur att han är så fin i blått också!

Men det röda tänker jag inte ge upp helt. Han har tre par röda brallor som han använder frekvent och dom är supersnygga. Se det som en mammas revolt mot klädkonventionen, om än i det lilla formatet.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym said...

Min son är nu 5 år och fullkomligt älskar röda kläder, byxor som tröjor och det är verkligen inte helt lätt att få tag i, men det som finns det används flitigt. Rött är ju faktiskt en pigg och glad färg!!

fredag, januari 20, 2006  
Blogger Polly said...

Lillgrisen har orange och rött och nåt gult. Men inget rosa för det "är en äcklig ful tjejfärg". Häpp!

fredag, januari 20, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home