onsdag, januari 04, 2006

Fiskeri fiskera



Jag har en granne som är 5 år. Ända sedan vi flyttade in har hon varit sjukt fascinerad av vår skål med guldfiskar. Så fort vi ses frågar hon hur dom mår och när hon hör oss i trapphuset kommer hon utrusande och vill kolla på fiskarna.

För någon månad sedan skaffade vi två nya guldfiskar samt en mal. Eller "städfisk" som Tindra kallar den. Men hon var mycket bekymrad över att fiskarna inte hade något namn. Så hon fick i uppdrag att komma på vad de skulle heta. Jag tänkte mig att det skulle bli Nemo eller liknande. Men icke. Efter att ha konstaterat att guldfiskarna var tjejer och malen kille meddelade hon stolt att namnen skulle vara Emma, Julia och Felix.

Och ikväll har vi haft pysselstund och gjort namnskyltar som vi satt på akvariet "för att visa var de ska sova". Och ätit kex. Och sjungit. Och resonerat om livet på 5-åringars vis.

Helt otroligt att min lilla pys snart kommer att vara där. Det går så himla fort. Eller som en av min mammas gamla bekanta sade i julas: "Håll i honom hårt LaBello, för snart tar han studenten!".

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym said...

Kul att se dig igen, välkommen tillbaka! Och grattis till lillkillen. Fast jag måste nog ändå hävda att femåringar är bäst, så du vet vad du har att se fram emot. *ler*

onsdag, januari 04, 2006  
Blogger LaBello said...

Tack och tack. Ja, det är väl så att varje ålder har sin charm. Och som en kompis till mig sade om sin tvååring: "det blir bara härligare och härligare!" Inte dumt att tänka på, när man blickar framåt och ser en fjunig överläpp och målbrottsstämma i horisonten..

torsdag, januari 05, 2006  
Blogger Polly said...

Men! Ska de inte heta Gunde och Ludmila??!

torsdag, januari 05, 2006  
Blogger LaBello said...

Polly: sorry, 5-åringen rules.

torsdag, januari 05, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home