tisdag, januari 03, 2006

Dagens rätt

Är nu inne på dag 3 av Sunt Leverne. I nyårsnattens mörka timmar uttalade nämligen jag och sambon att "i år får det baske mig bli andra bullar" (eller rättare sagt inga bullar alls...). Vi har nämligen inte haft någon karaktär över huvud taget senaste säg, halvåret, och i mitt fall är det dessutom x antal graviditetskilon som limmat fast sig på min allt annat än fotomodell-liknande lekamen. Så nu är det nya tag som gäller.

Fast det gäller ju att känna sig själv också. Kan räkna upp ett antal liknande ansatser som spårat ur, bara för att jag gått ut för hårt och späkt mig intill asketisk gräns.

I år är därför planen följande: skippa godis och kaffebröd på vardagar. Äta riktig mat till middag, bannlysta äro nu berg av mackor med flera lager pålägg. Jag ska passa på att laga så att det blir över till lunch dagen därpå, vilket är förträffligt med en liten illbatting som effektivt avleder uppmärksamheten från matlagning dagtid. Toppa med motion i form av dagliga (och raska) barnvagnspromenader och Friskis minst 1 gg/v. På helgen är det ok med lite festligare kost, kanske även något litet gott till kvällen. Men bara på lördagar.

Målet är inte att bli supersmal. Det är att
a) må bra
b) orka mera
c) inte dallra

Till min hjälp och inspiration har jag en kokbok av Fredrik Paulun (recept med lågt GI), några gamla papper från Viktväktarna samt en aldrig sinande improvisationsförmåga. Ikväll blir det rosmaringratinerad kassler i ugn med kokt potatis och haricot verts. Känns helt ok!

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home