fredag, maj 26, 2006

Köksvånda

Vi har bestämt oss för att renovera köket i nya huset. Eller rättare sagt: riva ut det gamla och sätta in ett nytt. Ett kul projekt, som så här bara på planeringsstadiet har sysselsatt oss ett stort antal timmar och redan förorsakat ett par sömnlösa nätter.

Naiv som jag var tänkte jag inledningsvis, "ett kök - hur svårt kan det vara? Lite skåp och bänkar och så toppa med schyssta vitvaror". Det var innan jag börjat sätta mig in i det här med köksplanering på djupet. För det är inte FÅ val man ska göra.

Först bestämma om vi ska behålla den befintliga planeringen i köket eller bygga om, riva väggar, flytta dörrar etc. Vi bestämde oss för att behålla originallayouten i arbetsköket.

Sedan: ska vi dra om vatten och avlopp och ventilation? Vi bestämde oss för att behålla dagens positioner.

Sedan började det stora pusslet med bänkskåp eller lådor, väggskåp eller hyllor högskåp och överskåp, fasta hyllplan eller utdragbara backar, vitrinluckor, vinhyllor, socklar, täcklister och tusen andra små detaljer.

Och naturligtvis välja fabrikat. Vi blev lite snåla när vi insåg att ett kök kan gå på exakt hur mycket som helst och bestämde oss för att hoppa på Ikeas pågående kökskampanj som avslutas på söndag. För varje 10.000 kr man köper kök för får man 1000 kr att handla grejer för. Helt okej deal.

Efter att ha lusläst katalogen och webben, planerat i det interaktiva 3D-verktyget samt varit på varuhuset två gånger den senaste veckan för att dubbelkolla detaljer tyckte vi att vi gjort vår hemläxa duktigt. Så idag skulle vi bara åka ut och beställa köket.

"Bara". Hahahaha.

Det var vi och halva Stockholm i övrigt.

Trots att vi var där prick kl 10 när de öppnade tog det två timmar innan vi ens fick hjälp. Sedan tog det ytterligare två timmar att tröska igenom alla detaljer och få köket beställt. Ja, inte hela förstås eftersom vi bl.a. fick reda på att det är så lång leveranstid på bänkskivorna att vi kommer inte att ha ett funktionsdugligt kök när vi flyttar in även om resten av leveransen kommer precis enligt plan och vi börjar renovera samma dag vi får nyckeln till kåken.

Så efter IKEA gick jakten vidare på bänkskivor genom Stockholms byggvaruhandlar. Det var inte så lätt. Det verkar som att alla de stora bänkskivetillverkarna tänker ta semster i juli. Otroligt va?

Till slut kom vi på att om vi skippar den underlimmade diskbänken och tar en ovanlimmad kan vi få en skiva på 3 veckor hos Bygg-Ole i Nacka. Hurra!

Så nu ska vi bara hitta en annan diskbänk, men det lär vara ett mindre problem.

Nästa delikata uppgift att lösa är kaklet. Jag har förälskat mig i en supersnygg (och svindyr) stavmosaik från Svenska Kakel som jag hittat på nätet. Problemet är bara att de inte har någon återförsäljare i Stockholm, utan att vi måste åka till Norrtälje för att kunna känna och klämma på ett prov. Sedan är det beställningsvara så antingen får vi åka till Norrtälje igen eller pröjsa frakt till Stockholm för mosaiken. Men det får det vara värt, med tanke på pengarna jag redan tjänat in på Ikea-köket.

Ja, det var lite om vårt stundande köksrenoverande. Jag lär återkomma när det är dags att börja skruva ihop skåpen.

1 Kommentarer:

Blogger Agata said...

Men, ååh så roligt! Fast jag förstår frustrationen. Har ännu inte lyckats bestämma mig för hur köket ska se ut i vårt hus som vi köpte för fyra år sedan. Hittar ständigt nya varianter som är fina. Men eftersom vi också är inställda på snålläge så blir det nog Ikea i slutänden.
Jag väntar med spänning på resultatbilder!

fredag, juni 09, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home