söndag, januari 09, 2011

Söndag


Så fort hyacinterna blommat över och amaryllisen börjat krokna blir jag sugen på tulpaner. Tillsammans med dripp-droppet från taken idag kunde man nästan inbilla sig att våren är i annalkande. Köpte ett packe vita tulpaner på ICA häromdagen. Inte bästa valet av leverantör, det medges. Oavsett hur kallt vatten de får och hur svalt jag ställer dem om natten blommar de över på ett par dagar. Underbart är sannerligen kort.

Nu ser det dessutom ut som om de fått anabola, för de har dragit i väg duktigt i längd. Kanske gör tulpaner alltid det när de kommer in i värme? Oftast brukar jag jag ju enbart ha tulpaner i vasen, och då finns ju inget att jämföra med. Den här gången blandade jag upp dem med resterna av nyårsbuketten - kanske därför det syns så väl att de växt? Nåväl. Lattjo ser det ut iaf.

För övrigt är det sista dagen på semestern och det är inte utan att jag har lite söndagsångest. Ledigheten har varit både lång och välbehövlig, men mycket vill ha mer och jag skulle lätt kunna tänka mig ännu en semestervecka. Så att jag skulle hinna med de där sakerna jag hade föresatt mig att göra under ledigheten men som inte blivit av. Såsom att rensa klädkammaren, sortera ut små och slitna kläder ur sonens garderob, gå igenom pappershögen och sätta in i pärmar, teater- och museibesök, baka, promenera, läsa böcker...

Men vi har lekt en hel massa med kompisar, åkt skidor och pulka, promenerat, haft middagsgäster i omgångar, sorterat skräp, varit hos frissan, byggt lego, skottat snö, läst blanka veckotidningar, kollat på film, haft långa sovmorgnar, börjat blogga (!) slappat, slappat och slappat. Inte så dumt det heller.

Etiketter: , ,

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home