onsdag, januari 05, 2011

Jullovsfunderingar

I två veckor har jag haft semester. På pappret åtminstone, för med mail i mobilen och ett jobb som liksom inte är stämpla in - stå vid bandet - stämpla ut är man ju egentligen aldrig riktigt ledig. Den här hösten har varit tuff, på flera plan. Jobbet är maxat i sig och toppat med både omorganisation, allehanda arbetssättsförändringar och ett extremt högt tryck har det ätit sig in under huden, eller rättare sagt in i hjärnbarken. Under lång tid har jobbet varit det första jag tänkt på på morgonen och det sista jag haft i tankarna innan jag somnat. Yrselattackerna och volterna i hjärtat fick jag på köpet.

Det har helt enkelt varit ett "jobbigt" 2010. Så vill jag inte ha det under 2011 och jag funderar lite varje dag på hur jag ska förändra det. Om det kan ske inom rådande förutsättningar eller om något radikalt måste ske: te.x. att något stukturellt på nuvarande jobb förändras eller om jag helt enkelt ska flytta på mig. Jag har arbetat tio år hos min nuvarande arbetsgivare och under dessa år lärt mig massor, haft flera olika roller och varit hyfsat framgångsrik. Ändå är blotta tanken på att ge sig ut på arbetsmarknaden igen skrämmande. Hur 17 skriver man en ansökan nuförtiden, vad säger man på en intervju, vad ska man lyfta fram i ett CV? Och - den stora frågan: vad vill jag som nästa steg? Förmodligen den viktigaste frågan att besvara. För man ska ju inte gå FRÅN något, utan TILL. Dessutom tycker jag ju i grunden väldigt mycket om mitt jobb - trivs som fisken med arbetsuppgifterna som är omväxlande och som jag anser mig mycket lämpad för.

Jag funderar vidare på det där, samtidigt som jag passar på att vila och vara med familjen. Idag har vi åkt skidor. Kul, men jobbigt! Inser att min kondis - och benmuskulatur inte att förglömma - lämnar ett och annat övrigt att önska. Men bra för både hälsan och familjelivet att göra en heldagsutflykt. Och eftersom maken fått för sig att utförsåkning ska bli Vår Grej och inhandlat skidutrustning till hela familjen för hela julkassan är det bara att ligga i för att få valuta för pengarna. Påt igen alltså!

Etiketter: , ,

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home