söndag, november 16, 2008

Jag drömmer om en jul hemma

Vi har börjat prata om julen.

I vanliga fall brukar det vara en veritabel turné mellan min famlij och makens två. Samt diverse vänner och släktingar som man också vill hinna med.

I år verkar allt bli annorlunda. Svärfar med fru firar i Danmark hos svågern som inte kan komma hem pga jobb. Andra svågern firar hos svägerskans familj i Norrland. Svärmor jobbar över jul och makens syster med man kommer att stanna hemma i södern med sin lille nyadopterade son och kokonga. Återstår alltså min familj; mor och far och två ohängda bröder inkl sambos.

I samma sekund kommer tanken: vi kanske skulle fira jul hemma hos oss? Nu när vi har hus å barn å allt. Shit, vilken grej, fira jul hemma hos sig själv vid fyllda 35.

Ja det börjar bli dags. Och jag har en julfaiblesse som jag liksom aldrig fått odla upp på hemmaplan eftersom vi alltid varit bortresta. Tänk Fanny å Alexander, tänk dignande julbord, tänk julpynt deluxe tänk.... "jag måste ta semester innan jul för att hinna fixa". Tänk "oh så underbart!"

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym said...

Now we're talking! Jag är ju också julfetischist så jag har liknande tankar. Jag har haft julgran i många år fast jag aldrig firar hemma. Och nu har jag dessutom en lägenhet som är som GJORD för att juldekoreras. Jag vill ha lyktor på balkongen, min stora gran med alla fina kulor, adventsljusstakar och massor med ljus överallt... Och du som har fått listorna på plats och en brasa som sprakar. Jag tycker det låter utmärkt!!! Och så kan man ladda upp med julstämning med mysiga julmarknader i stan och dricka glögg...

måndag, november 17, 2008  
Blogger Elin said...

talking to me! jag kommer nog fulgråta lite på julafton över att inte få vara hemma med en hel laguppsättning av amaryllisar!

måndag, november 17, 2008  
Anonymous Anonym said...

jag förstår precis hur du känner!!! Jag är då ännu inte betrodd att fira jul någon annanstans än med mamma och pappa, jag har ju liksom ingen egen familj... Men EN DAG! Då ni!

Tills dess klär jag min egen gran vid första advent och tindrar med ögonen, dricker glögg och lyssnar på "Last Christmas" med Wham.

måndag, november 17, 2008  
Blogger LaBello said...

Kristin: firar dom jul i Belgien??

Agenten: "fulgråta" - vad är det?? Vi är väl filmstjärnevackra när vi fäller våra små söta tårar? Btw tror jag att den lyxiga bungalowen kan få dig på andra tankar.

Ika: bästa jullåten!!

torsdag, november 20, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home