fredag, februari 09, 2007

Mello del 2 - ala Bello

Regina Lund - Rainbow Star
Mångspråkig inledning som hyllar individen. Ragina sjunger faktiskt bättre än jag kunde tro. Låter lite som Sophie Ellis Bextor som jag verkligen STENDIGGADE för en sådär 5 år sedan. Snacka om flört med gaypubliken. Men det kanske funkar, om det är bögarna och inte fjortisis-tjejerna som ringer och röstar. En stark 3:a. Med en fartig och spektakulär show, vilket man kan förvänta sig av frk Lund, kan den bli farlig.

Marie Lindberg - Trying to recall
Människan har aldrig stått på en scen tidigare, snacka om premiär med stort P! Detta är singer/songwriter i sin ädlaste form. Tjej med gitarr och en speciell och ärlig röst. Men det känns väldigt mycket sitta-på-en-pall-och-se-deppig-ut och det är inte särskilt mycket paljettglamour över det. Troligen inte ens Andra Chansen, men Godkänt blir betyget ändå för denna lärarinna från Munkedal.

Jimmy Jansson - Amanda
Sambon Sandra Dahlberg är 2,5 v över tiden och killen står på scenen och sjunger i Melodifestivalen. Shit, vilka nerver killen har! Detta är en typisk Jimmy Jansson/Gessle/Poets/Martin-låt. Gulligt, fartigt men INTE min grej. För infantilt. Tjatigt. Och passé. Men frågan är om ovan nämnda 14-brudar kollar på lördag, då lär han få ett gäng röster. Fast längre än till Andra Chansen lär det inte räcka.

Cosmo4- What's your name
Sång- och dansgrupp med representanter från hela världen: en svart,en asiat, en ljus och en mörk. Kan det blir mer politiskt korrekt (och trist)? Låten är en discodänga. Visst, fartig, men en sådan som det går 13 av på dussinet. Inte bra, inte dåligt, bara "lagom". Och det lär aldrig kunna klå The Ark! Sorry.

Lustans Lakejer - Allt vi trodde på en gång
Johan Kinde har verkligen en speciell röst. Halva första strofen och man kastas rakt tillbaka till sent 80-tal. Synthigt och poppigt, riktigt nice. Frågan är hur väl det slår 2007? Å andra sidan: om After Dark och Electric Banana Band kunnat gå vidare tidigare är det ingen direkt skräll om Lakejerna hittar åtminstone till 2 Chansen.

Jessica Andersson - Kom
Åh! Riktigt bra! Skön discoschlager av bästa slag, komplett med snygga stråklöpningar i refrängen. Kaxig text som Jessica säkert kan gestalta rejält bra på scen. Groovy refräng, soft stick, obligatorisk höjning. En klar 4:a i mitt protokoll.

Rydé/Thuresson - Första gången
Intro på tvärflöjt, bossarytm, melankolisk text. Denna låt kunde lika gärna varit med i festivalen nångång på 60-talet. Thuresson och Rydé passar perfekt för låten och deras röster kompletterar varandra på ett oväntat bra sätt. De lär gå långt på nostalgipoäng. Rent av till Globen???

The Ark - The worrying kind
Förväntningarna var höga, det ska jag inte sticka under stol med. Och denna sorts Status Quo/T Rex/10CC-gungande smarta 70-talsglamrock var precis vad jag hoppats på. Asbra! Och eftersom The Ark inte lär göra något annat än en Rejäl Show är utgången given. Ja, går inte detta vidare äter jag upp min gamla hatt. De kan tom vinna hela skiten!

Tipsraden då. Fasen vad svårt. Rejält jämnt startfält.
Men så här tror jag.
Final: The Ark, Lustans Lakejer.
Andra Chansen: Jessica A, Thuresson/Rydé.
Tror jag....

1 Kommentarer:

Blogger Polly said...

Låter som om det finns hopp för kvällen! Själv gillar jag ju Värsta Schlagern... :)

lördag, februari 10, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home