fredag, januari 19, 2007

Dejten som inte blev

Idag var dagis stängt pga av planeringsdag och jag skulle vara hemma med sonen. Bara "vara hemma" var inget alternativ, därtill är sonen alldeles för lättuttråkad och stimulanskrävande. Nej, nåt lajbans skulle vi såklart hitta på, helst tillsammans med någon annan trevlig barnledig person. Och se, det passade Den Trevliga alldeles utmärkt, så vi bestämde helt sonika träff på Kulturhusets förträffliga (läs gratis) Rum för barn kl 10 i förmiddags.

Jag laddade från arla morgonstund för vår utflykt och lyckades få i sonen frukost och på honom kläder i lagom tid för att vara på plats på Kulturhuset prick kl 10. Problemet var bara att RFB inte alls öppnar kl 10 utan kl 11, vilket jag missat i min knapphändiga research. Det hade iof inte varit något problem om jag bara mött Den Trevliga Barnlediga utanför (den stängda) entrén. Det gjorde jag dock inte. Irrade fram och tillbaka på Kulturhuset via trasiga hissar och rulltrappor med hopp om att stöta på väninnan. Utan resultat. Aha! tänkte jag - hon kanske inte bara är trevlig utan även listig. Hon har säkert kollat upp öppettiderna och väntas nu in kl 11 istället. Försökte få tag i henne på mobilen för att verifiera detta, men möttes endast av mobilsvar.

Vid det laget hade sonen ruttnat på att sitta i vagnen och åka upp och ner i ökentråkiga rulltrappor. Eftersom jag och Den Trevliga velat mellan Rum För Barn och Junibacken när vi planerade utflykten ringde jag åter till Den Trevligas mobilsvar och meddelade att vi åkte till Junibacken istället, med förhoppning att hon skulle lyssna av och hinna styra om till Djurgården istället för Sergels Torg.

Den planen funkade inte.

Efter att sonen och jag tagit oss ut med 47:ans buss och köat in på Junibacken (vi var inte precis själva där...) och jag just börjat krångla av den numera lätt understimulerade gossen overall/vinterkängor/sticketröja/etc fick jag ett sms. Det kom från ett kortnummer jag inte kände igen och innehöll följande text: "Till Labello Din polare står vid platsen ni kommit överens om kl 11.00!"

Jag anade att det var Den Trevliga som på något sätt försökt kontakta mig via växeln på det företag där jag arbetar. Men eftersom jag vid det laget som sagt redan löst in oss på stället (köpte t.o.m årskort!) och jag bara inte kunde förmå mig att åter baxa på sonen alla kläder och tvinga ner honom i vagnen igen för att ta oss tillbaka in till RFB, blev vi kvar på Junibacken och hade faktiskt jättetrevligt, trots den gnagande olusten att inte rett upp situationen till fullo.

Sedermera har jag fått veta att Den Trevliga bara varit liiite sen, dock helt utan mobiltelefon. Precis som jag och sonen hade hon först åkt upp och ner i rulltrappor och sedan ägnat åtskilliga svettiga och blodsockerfattiga försök att via en pajj telefonautomat och en avstängd nummerupplysning fått kundtjänsten på mitt företag att skicka ovan citerade sms som ett tecken på sin belägenhet. (De hade sedan en trevlig förmiddag på RFB, och Trynet trivdes om fisken. Alltid något.)

Sensmoral.

1. Stäm aldrig träff utan att dubbelkolla öppettider
2. Stäm aldrig träff utan att avtala exakt mötesplats
3. Stäm aldrig träff - rättelse: ÅK INTE HEMIFRÅN - utan mobiltelefon

Junibacken på egen hand (nåja, vi var som sagt inte ensamma på stället *phu*) var trots allt kul. Och blir säkert ännu roligare när sonen är lite större och känner igen fler av figurerna och miljöerna. Kunde dock konstatera att teater inte är vår grej ännu. Karlsson-på-taket-teatern var kul i ungefär tre minuter, sedan kom myrorna i brallan. Men det går fler tåg. Vi kommer tillbaka. Nu när vi har årskort å allt. Frågan är om det blir med eller utan Den Trevliga.

3 Kommentarer:

Blogger Polly said...

Åh, nostalgi! Those were the days, årskort på Junibacken, det hade vi nog de tre-fyra första åren... Nu är man gammal och grå och har en nästan-sjuåring som bygger lego efter ritning alldeles själv och inte behöver nån hjälp alls!
*tar mig för pannan*

;P

lördag, januari 20, 2007  
Anonymous Anonym said...

Synd att ni missade Rum för barn. Tror jag... Var där på julfest, något udda. Men det verkade pedagogiskt och bra! Bättre lycka nästa gång!

lördag, januari 20, 2007  
Blogger Elin said...

*ler*

men med ett årskort på JB så ska vi nog kunna ta revanch!

Dessutom så har de nog inte så JOBBIGA rulltrappor som RFB

söndag, januari 21, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home